صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۵۲

تحلیلی بر سومین مناظره انتخاباتی/ از چالش‌های فیلترینگ تا قانون عفاف و حجاب    

سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی روی آنتن زنده پخش شد و تنور تبلیغات انتخاباتی را گرم‌تر کرد که همزمان شاهد برخی از بی اخلاقی‌های انتخاباتی از سوی طرفداران برخی کاندیدا‌ها چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی هستیم.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

سومین مناظره انتخاباتی ۶ نامزد ریاست جمهوری دوره چهاردهم در حالی شب گذشته تا پاسی از شب از شبکه یک سیما پخش شد که هنوز برخی‌ها مانند ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر این باورند هنوز هم آنطور که باید این مناظرات سطح توقعات و انتظارات را به معنای واقعی برآورده نکرده است. وی بر این اعتقاد است که سوالات و پاسخ‌های رد و بدل شده بین کاندیدا‌ها کلیشه‌ای است و کارشناسی نشده است و مناظره‌ها هنوز هیجان، تحلیل و تبیین خوبی به مخاطبان ارائه نکرده است و تقاضا داشته کاندیدا‌ها به سمتی بروند که خیلی محتاطانه پاسخ ندهند چرا که این شرایط خسته کننده است.  

تاثیر سومین مناظره در مشارکت مردمی   
با این حال برخلاف نظر ابراهیم عزیزی عده دیگری از جذابیت‌های سومین مناظره و تحلیل‌های خوب برخی نامزد‌ها ابراز رضایت کرده و برخی مخاطبان نظرسنجی‌ها گفته اند سومین مناظره تاثیر بسیاری روی قطعیت تصمیمشان برای رای به نامزد مورد نظرشان و حتی حضور در انتخابات داشته است.  
باید اذعان داشت سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی روی آنتن زنده پخش شد و تنور تبلیغات انتخاباتی را گرم‌تر کرد که همزمان شاهد برخی از بی اخلاقی‌های انتخاباتی از سوی طرفداران برخی کاندیدا‌ها چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی هستیم. بی اخلاقی‌ها و لجن پراکنی‌هایی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری به نفع کشور نیست و جز آسیب و لطمه به آبروی کشور کاری نمی‌کند و مردم هم فضای تخریب را نمی‌پسندند، اما انگار برخی دوست دارند تشنج آفرینی کنند یا شاید هم در قراردادی نانوشته با دشمن به دنبال ایجاد نارضایتی در جامعه هستند.  

بررسی فرهنگ و سبک زندگی   
با این وجود سومین مناظره با موضوع فرهنگی و سبک زندگی و فضای مجازی با سوالاتی پیرامون برنامه‌های نامزد‌های انتخاباتی حول این محور‌ها انجام شد و هر یک از نامزد‌ها اگر برنامه‌ای داشت ارائه داد و اگر نداشت هم به دیگر برنامه‌ها و طرح‌های مطروحه نامزد‌ها ایراد گرفت و تنها  مخالفت و موافقت خود را ابراز نمود.  
کارشناسان پرسش‌هایی مانند اینکه راهکار شما برای آسیب‌های سبک زندگی چیست؟ یا اینکه  راه حل‌های حل مشکل جمعیت را چه می‌دانید؟ یا در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟ مطرح کردند و بعد به سراغ آسیب‌های فضای مجازی در عین فرصت‌های آن و برنامه‌های نامزد‌ها برای ساماندهی به این امر و جلوگیری از آسیب‌ها در عین بهره از فرصت‌ها پرداختند.  

هالیوود و بالیوود سبک زندگی زنان ما را تعیین می‌کنند 
پورمحمدی گفت: امام انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساندند. هنوز به زنان اعتماد نداریم و آن‌ها را باور نکردیم انتظار داریم آن‌ها ما را باور کنند. متاسفانه الان هالیوود و بالیوود و تفلیس سبک زندگی زنان ما را تعیین می‌کنند.  

اگر ایران قوی می‌خواهیم، نیاز به خانوادهٔ قوی داریم 
قالیباف هم گفت: اگر ایران قوی می‌خواهیم، نیاز به خانوادهٔ قوی داریم و زن محور خانواده است نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، اما عدالت جنسیتی از اولویت‌های ماست. انقلاب به ما این فرصت را داد که خانم‌ها به اجتماع بیایند. قول می‌دهم به‌گونه‌ای عمل کنیم که زنان در دوراهیِ یا خانه‌داربودن یا رشد علمی قرار نگیرند. در نشست‌ها مردان برای زنان تصمیم می‌گیرند؛ در همهٔ موضوعات ذی‌نفعان را دعوت می‌کنیم، اما زنان را به نشست‌های تصمیم‌گیری در حوزهٔ زنان دعوت نمی‌کنیم. قول می‌دهم زنان را در دوراهی خانه داری و فعالیت اجتماعی قرار ندهیم.  

برخورد‌های ما با دختران درست نیست 
پزشکیان هم گفت: برخورد‌های ما با دختران درست نیست (با اشاره به صحبت دیگر نامزدها) اینطور که می‌گوییم پس باید خیلی وضع خیلی خوب می‌شد، ولی چرا وضع اینطوری است؟ حل مسائل را باید از مهد کودک و مدرسه‌ها شروع کنیم. وقتی برخورد با زنان و دختران را در خیابان می‌بینیم، اعتراض که می‌شود پرونده درست می‌کنند. این دختران و زنان را ما تربیت کردیم، بیگانگان که تربیت نکرده‌اند! حقوق معلمان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد. برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد. در محله و مدرسه چگونه دختران را آموزش داده‌ایم که وضعیت اینطوری شده است؟ تبعیض‌ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می‌آیند عقده‌ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه این‌ها به همان مدرسه برمیگردد. باید به ریشه‌ها بپردازیم پیروزی‌های انقلاب مرهون نقش زنان است.

جلیلی هم گفت:. خیلی از موفقیت‌های ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است. مورگان شوستر ۱۱ ماه در ایران بوده، ولی از عزم زنان مسلمان ایران می‌گوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می‌فرستد. در یکی دو سال اخیر دشمنان خیلی رویموضوع زن در ایران متمرکز شده اند. آیا این نقطه ضعف در ایران بود یا قوت؟ عمیقاً معتقدم، چون می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می‌تواند با آن موفقیت‌های خود را به رخ بکشد. تمدن غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و به چالش‌های جدی خورده است و سپس برنامه‌های خود را برای آینده دولت چهاردهم در حوزه زنان تشریح کرد.  

برخی از کاندیدا‌ها از زنان سو استفاده انتخاباتی می‌کنند 
قاضی‌زاده هم گفت: برخی از کاندیدا‌ها از زنان سو استفاده انتخاباتی می‌کنند. دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است. برخورد‌های شعاری با موضوع زن کار صحیحی نیست؛ نباید سوءاستفاده انتخاباتی از موضوع زنان شود. ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ماست. عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب امروز خود را نشان می‌دهد. آن‌ها هم مجبورند به ارزش‌های خانواده محور برگردند. امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد.  

نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست 
زاکانی هم گفت: اسلام جایگاه رفیع زن را در فرصت بودن قرار داده است. خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد،  اما اسلام جایگاه زن و دختر را به نحوی قرار داده که این‌ها یک فرصت هستند ونه اینکه مسئله باشند! آن‌ها باید از دیگران دست‌گیری کنند، نیاز به دست‌گیری ندارند. زن در کنار همسری و مادری باید بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد. رهبر معظم انقلاب هم از دولت این را خواسته‌اند و دولت مکلف است این کار را انجام دهد نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست.  آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم باید ارتقا یابد.  
نباید حرف‌های خوب دیگران را فقط تکرار کرد. امام در دهه شصت بیانیه ۸ ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی نباید هیچکس دخالت کند. حجاب هم شرعی و هم قانونی است.  
بدون فضای مجازی دیگر زندگی امکان‌پذیر نیست.  

اما در حوزه فضای مجازی بحث چالشی‌تر شد و حرف‌ها به فیلترینگ و مقصران آنها و گردش مالی بالای این صنعت نامیمون کشید.  
پورمحمدی گفت: فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست. یعنی همه فرصت‌ها در آن است درکنار تهدید‌های بسیار زیاد. اول باید آن را شناخت و اهمیتش را درک کرد؛ و روی فرصت‌هایش دست گذاشت و تهدیدهایش را شناخت. بدون فضای مجازی دیگر زندگی امکان‌پذیر نیست.  

با فیلترینگ مخالفم، چون فساد زاست 
قالیباف هم با بیان اینکه با فیلترینگ مخالف است ابراز کرد: بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم است در همه ابعاد خودش. مثل فضای واقعی را در فضای مجازی داریم و در آن زندگی می‌کنیم. روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم، چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت. اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی است برای ما. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است، اما در همه شرایط نباید اینطور باشد حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است.

خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم 
پزشکیان هم گفت: خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌های خیلی‌ها به هم ریخته است. از اینور هم عده‌ای کاسب شده‌اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. چه کسی این‌ها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌شود؟ وقتی اینطور صحبت می‌کنیم انگار مشکل جای دیگری است و همه ما اینجا مخالفیم.  

کاربران فعال فضای مجازی را تحسین می‌کنم 
جلیلی هم به فعال برخورد کردن فعالان فضای مجازی اشاره کرده و گفت: درود می‌فرستم به کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند. پیامرسان‌های بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.  

اینترنت در خانواده یک کالای اساسی است 
قاضی زاده هاشمی هم گفت: نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد. شفافیت باید در بستر دولت هوشمند شکل بگیرد. باید اینترنت سریع و بی کیفیت و امن داشته باشیم. زیرساخت‌های کشور یک دهه در حوزه ارتباطات توسعه نیافته است. برخی محدودیت‌ها هم فکر نشده و غیرحداقلی است. بحث‌ها و گفتمان نامزد‌ها پیرامون دیگر مباحث در مناظرات بعدی و میزگرد‌های مستقل نامزد‌ها بیشتر بررسی می‌شود. امری که به قطع می‌تواند  مشارکت بالای مردمی در انتخابات هشتم تیر را به دنبال داشته باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
0
0
قالیب یا جلیلی به خاطر نظام یکیش بکشه کنار
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات